'Bankmedewerkers' lichten ouder echtpaar op en stelen paar duizend euro

Deze zaak is opgelost
KATWIJK - 'Als je zoiets leest, denk ik: dat had je niet moeten doen. En dan trap je er zelf in…' Een ouder echtpaar uit Katwijk is een paar duizend euro kwijtgeraakt aan oplichters die zich voordeden als bankmedewerkers. Met een verhaal over een verdachte transactie op hun rekening overtuigden ze het stel om hun pinpassen af te geven aan een koerier die aan de deur kwam. Daarna is er twee keer gepind.
Dit is een zaak uit het opsporingsprogramma Team West van dinsdag 14 november. Meer zaken zijn hier te vinden.
UPDATE: Mede dankzij de uitzending is de identiteit van de verdachte bekend geworden. De 20-jarige Rotterdammer is aangehouden. Bedankt voor het meedenken!
Op woensdagmiddag 18 oktober neemt de vrouw de telefoon op als er wordt gebeld. Aan de lijn is iemand die zegt van de bank te zijn. Hij vraagt of het echtpaar een transactie van 900 euro naar Litouwen heeft gedaan. Als ze aangeven dat dat niet het geval is, wordt hen wijsgemaakt dat ze het slachtoffer zijn van fraude. Ze moeten direct hun rekeningen laten blokkeren om erger te voorkomen.
De zogenaamde bankmedewerker kan daarbij helpen: hij vraagt de vrouw om het programma Anydesk te installeren op haar computer, zodat hij van afstand kan meekijken. Nadat ze dit heeft gedaan en is ingelogd op de site van haar bank, kan de oplichter op die manier geld overmaken van de spaar- naar de betaalrekening. Het slachtoffer heeft dit niet in de gaten.

Pinpassen opgehaald

Daarna vertelt de man aan de telefoon dat voor de veiligheid haar pinpassen moeten worden vervangen. Ze moet de pincodes geven en krijgt meteen nieuwe. De oude passen zullen even later thuis worden opgehaald. Ze moet ze in een envelop doen en daar een code op schrijven, die de koerier die langskomt zal noemen.
Niet veel later leggen camera's in de straat een man vast die naar het huis van het echtpaar loopt. Hij noemt de code en neemt de pinpassen mee. Daarna rent hij snel weg, mogelijk naar een auto die in de buurt geparkeerd staat. Even later is dezelfde man te zien tijdens twee pintransacties: bij Albert Heijn aan het Hoornesplein en bij de Geldmaat aan de Rogstraat.

Aan de praat gehouden

Het slachtoffer wordt intussen aan de praat gehouden door de man aan de telefoon. Hij vertelt haar over fraude en inbraken in haar buurt; allemaal bangmakerij om de pinner de tijd te geven het geld op te nemen. Uiteindelijk wordt de vrouw op de andere telefoon gebeld door de echte bank. Zij zien de vreemde overboekingen op de rekening en bellen om te controleren of dat klopt. Dan komt het besef bij het echtpaar dat ze zijn opgelicht.
'Hoe mooi ze ook praten, de bank vraagt nooit om pasjes en pincodes. Je weet het in wezen wel, maar wij zijn erin getrapt', zegt het slachtoffer. 'Gewoon afkappen die boel', is haar advies voor mensen die op deze manier worden benaderd.
De Katwijkse wijkagent Gerwin Ouwehand waarschuwt ook voor deze vorm van oplichting. 'Ik hoop zoveel mogelijk ouderen te bereiken, maar ook hun kinderen. Ga als kind met je ouders in gesprek. Informeer ze dat dit plaatsvindt en laat ze alsjeblieft meteen contact met je opnemen op het moment dat ze iets niet vertrouwen.'