Beruchte flitspaal is terug en boezemt nu al angst in: 'Hij is verplaatst'

© ANP
DELFT - Autoverkeer zal 'm wel gemist hebben: het beroemde flitskanon in de berm van de Prinses Beatrixlaan in Delft, vlak voor het kruispunt bij het ziekenhuis. Na jaren trouwe dienst is de flitspaal onlangs vervangen door een nieuw apparaat, dat er een extra taak bij heeft gekregen. Het exemplaar gaat namelijk ook handhaven op rood licht. 'Er zijn veel overtredingen bij deze flitspaal.'
Beroemd en berucht was de flitser op de doorgaande weg tussen Rijswijk en Delft. Het ding stond tientallen meters bij het kruispunt met de Westlandseweg vandaan en registreerde zo duizenden automobilisten die nog even een dot gas gaven om het groene verkeerslicht te halen.
In veel gevallen een dure grap, want de flitspaal handhaafde op een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Wie dan voorbij de flitspaal langs de Prinses Beatrixlaan vloog, kon op een gepeperde bekeuring van het CJIB in Leeuwarden rekenen.
Verscholen tussen de bomen vind je de fonkelnieuwe flitser:
Afgelopen najaar werd de paal losgeschroefd en meegenomen. De circa 500 vaste flitsers in Den Haag en omgeving waren contractueel aan vervanging toe en nu was Delft aan de beurt. Aan de paal langs de Prinses Beatrixlaan is een nieuwe camera gehangen en een tiental meters verplaatst.
Overigens was de flitspaal tot augustus 2023 nog volop in bedrijf. Sindsdien werd vlak voor het kruispunt met de drukke Westlandseweg niet meer vast gecontroleerd op de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, mobiele controles uitgezonderd.

Snelheid én rood licht

Het heeft een paar maanden geduurd, maar nu is er weer een flitspaal langs de drukke doorgaande weg in Delft geïnstalleerd. Niet op dezelfde plek, maar tientallen meters terug richting het kruispunt bij de skatebaan. De paal registreert snelheidsovertredingen én het negeren van rood licht.
'Ja, hij is verplaatst. En de stroomvoorziening moest nog geregeld worden', verklaart een woordvoerster van het Parket CVOM de langdurige afwezigheid van de kast. Dit overheidsorgaan neemt bijvoorbeeld besluiten over ingevorderde rijbewijzen, maar houdt zich ook bezig met de plaatsing van flitspalen in Nederland.

Flitspaal boert goed

Of de paal daadwerkelijk zo enthousiast zal gaan flitsen als zijn voorganger, moet blijken uit het jaaroverzicht van het Parket CVOM, dat in 2025 verschijnt. Het ding heeft overigens een eer hoog te houden, want met 13.131 flitsen in 2023 was de oude flitspaal langs de Prinses Beatrixlaan in Delft de meest lucratieve van de stad.
Dit aantal verbleekt overigens bij het flitskanon op de kruising van de Benoordenhoutseweg met de Laan van Clingendael in Den Haag. Dit exemplaar registreerde vorig jaar ruim 36.000 overtredingen.
De flitspaal is terug, en hoe:
Een andere 'populaire' flitspaal op de gemeentegrond van Delft is die langs de Kruithuisweg (N470) richting Pijnacker, bij de kruising met de Laan der Verenigde Naties. Negentig keer ging het ding vorig jaar af voor rood licht en maar liefst 12.886 keer voor het overschrijden van de maximaal snelheid.
Nog even terug naar de nieuwe flitspaal langs de Prinses Beatrixlaan. Waarom heeft deze een upgrade gekregen? 'Er zijn inderdaad veel overtredingen bij deze flitspaal, dat laat zien dat het hard nodig is voor de verkeersveiligheid om te handhaven. Maar het is ook een drukke weg, dus veel passanten', gaat de woordvoerster van het Parket CVOM verder.

Twee vliegen in één klap

'Met de verplaatsing naar de kruising denken we dat de flitspaal nog meer bijdraagt aan de verkeersveiligheid, vanwege de risico’s van te hard en door rood rijden op het kruispunt.'